
Balásy Gyula
Balásy Gyula neve talán nem ismerős, de a munkája az: “Állítsuk meg Brüsszelt!”, “Stop Soros!”, “Magyarország jobban teljesít!” – ha ezekre a szlogenekre emlékszel, már tudod, mivel foglalkozik. Balásy a NER rejtőzködő reklámfelelőse, aki csendben lett százmilliárdos nagyságrendű közpénzes kampányok ura.
Két cége – a Lounge Design Kft. és a New Land Media Kft. – 2018 óta gyakorlatilag egyeduralkodó a kormányzati kommunikációban, legyen szó plakátokról, tévéreklámokról, nemzeti konzultációkról, online kampányokról vagy társadalmi célú hirdetésekről, azaz politikai propagandáról.
Balásy cégei évente 20-30 milliárd forintot is megkeresnek ezekkel a kampányokkal. Az üzletember 2018-ban került reflektorfénybe, amikor Rogán Antal minisztériuma váratlanul lecserélte a korábbi kedvezményezettet (Habony Árpádék I.M.G. cégét), és Balásy cégeihez kezdte el irányítani a kampánypénzeket.
A 2018–2022 közötti időszakban több mint 150 milliárd forint értékben kötöttek vele kommunikációs és médiavásárlási szerződéseket. Gyakorlatilag az összes nagyobb állami kampány Balásy Gyula kezén keresztül futott.
Balásy a Lounge Group égisze alatt gyakran nyer el közbeszerzést egyedüli indulóként, sokszor az állami kommunikációs pályázatokat úgy írják ki, hogy csak ő tud megfelelni a feltételeknek. Vagyis: verseny nélkül, nyílt kapcsolat nélkül, nyilvánvaló politikai támogatással gazdagodik.
A profitját alig lehet követni: míg 2010 előtt szinte ismeretlen volt, ma már Balásy cégei a magyar reklámipar legnagyobb szereplői közé tartoznak – kizárólag közpénzből. Ma már 79 milliárdos vagyonról beszélhetünk. Eközben gyakorlatilag teljesen elzárkózik a nyilvánosságtól, interjút nem ad, szereplést nem vállal.
De nem is kell megszólalnia, a kampányok úgyis beszélnek helyette: “Magyarország előre megy, nem hátra.”