
Orbán Viktor
Orbán Viktor neve szinte egybeforrt a rendszerváltás utáni magyar politikával. Több mint másfél évtizede betöltött kormányfői pozíciója alatt számos olyan ügy került napvilágra, amelyek komoly átláthatósági és korrupciós aggályokat vetettek fel. Ezek közül a legismertebbek Felcsúthoz, a hatvanpusztai birtokhoz, a családtagjai és barátai vagyonosodásához, valamint a magáncélú repülőhasználatához kapcsolódnak.
A legikonikusabb Orbán-projekt kétségtelenül a felcsúti stadion és a hozzá kötődő Puskás Akadémia. Egy mindössze 1700 fős faluban épült fel az UEFA-előírásoknak megfelelő, 3800 férőhelyes aréna, amely az elmúlt évtizedben – közvetlen és közvetett állami források, főként a taorendszer keretében – mintegy 68 milliárd forintnyi közpénzt nyelt el. Orbán álláspontja szerint a taotámogatás nem közpénz, ezt azonban a Kúria és az Európai Bizottság is cáfolta. A stadion és az akadémia működtetését formálisan egy alapítvány végzi, de a létesítmények gyakorlatilag Orbán „házi” futballbirodalmának számítanak. A helyi infrastruktúra és a kapcsolódó projektek (például a kisvasút) szintén milliárdos nagyságrendű állami pénzt vittek el.
Egy másik sokat vitatott ügy a hatvanpusztai majorság, amely eredetileg a Habsburg-családhoz kötődő, 13 hektáros birtok volt. Az ingatlant 2011-ben Orbán édesapja, Orbán Győző vásárolta meg, majd Mészáros Lőrinc bérelte. A birtokon nagyszabású, luxuskivitelű felújítás és bővítés zajlik évek óta: új épületszárnyak, mélygarázs, fedett uszoda, sőt állítólag egy föld alatti összekötő alagút is épült. Bár Orbán vagyonnyilatkozatában nem szerepel, számos jel mutat arra, hogy Orbán szűkebb családja számára készült.
A miniszterelnöknek sajátos repülőhasználati szokásai vannak. Bár hivatalos útjaihoz a honvédség Airbus gépeit használja, többször előfordult, hogy magánrepülőgépeken jelent meg külföldi sporteseményeken vagy politikai találkozókon. Ezek közül a legismertebb, amikor egy Mészáros Lőrinchez köthető osztrák luxusgéppel utazott 2018-ban, amit “baráti szívességnek” minősített. A honvédségi gépek fenntartása és üzemeltetése milliárdos tétel az adófizetőknek, a magáncélú utak finanszírozása pedig teljesen átláthatatlan.
Az Orbán-kormány alatt kialakult közbeszerzési gyakorlat is számos kérdést vet fel. A Transparency International szerint Magyarország az EU egyik legkorruptabb tagállama, és a politikailag beágyazott vállalkozások – különösen Mészáros Lőrinc, Garancsi István, Szíjj László, Tiborcz István cégei – kiemelkedő arányban nyernek állami megrendeléseket. Ezek a beruházások sokszor túlárazottak, korlátozzák a versenyt, és gyakran uniós forrásból finanszírozottak.