Hatalmas eredményt értünk el! A Lépjünk, hogy Léphessenek Közhasznú Egyesület, a Csak Együtt van Esély (CSEVE) Csoport és az aHang platform közös kampánya nyomán támadt társadalmi összefogás hatására minden kategóriában nő az ápolási díj összege, lesznek családok, amelyekben több mint 70 ezer forinttal, azaz több mint 200 százalékkal.
Az elmúlt években nem volt ilyen nagy hatású társadalmi kampány, amelynek hatására valóban javult volna több tízezer ember helyzete.
Az MTI-nek ma reggel eljuttatott közlemény értelmében egy szerdai kormánydöntés nyomán az ápolásra szoruló gyermekek után járó díj összege egységesen havi 100 ezer forintra nő január 1-jével.
Az államtitkár szerint ez az emelés folytatódik a következő években is, a cél az, hogy 2022-re – három lépésben – ezen ápolási díj mértéke elérje az akkori minimálbér összegét – tette hozzá.
Az államtitkár közölte továbbá, hogy azon családokban is emelkedik az ápolási díj, amelyekben nem a gyermekek jogán kapják ezt a jogosultságot. Ez esetben az ápolási díjat – szintén a jövő évtől – 15 százalékkal emelik, majd 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben további öt-öt-öt százalékkal lesz magasabb a díj összege. Így azok, akik nem a gyermekükről gondoskodnak, de ápolási díjra jogosultak, 2022-re 30 százalékkal nagyobb összeget fognak kapni, mint jelenleg – mondta. Novák Katalin hozzátette: azok a családok, amelyek több önellátásra képtelen gyermeket is nevelnek, másfélszeres összegű gyermekápolási díjat kapnak.
Mint mondta, változás az, hogy új kategóriaként bevezette a kormány az önellátásra képtelen gyermeket nevelőknek járó gyermekápolási díjat.
Ma bebizonyosodott, hogy ha a magyar emberek egy ügyben valódi összefogásra képesek, akkor megnyerhetik azt, változást érhetnek el.
Május óta példátlan figyelem és támogatás kísérte a Lépjünk, hogy Léphessenek Közhasznú Egyesület a Csak Együtt Van Esély (CSEVE) Csoport és az aHang platform közös kampányát. Pár nap alatt 50 szervezet csatlakozott hozzájuk és tízezrek írták alá a petíciót, amely az otthonápolók elismerését követelte. A kampány első szakaszában a szervezetek a média hathatós segítségével egyfajta felvilágosító munkát végeztek: történeteken keresztül mutatták be, hogy mit jelent ma Magyarországon otthonápolónak lenni.
Számos cikkben és tévériportban arccal, névvel mutatták be életüket a családok, a száraz adatok így váltak megdöbbentő tényekké, az emberek többsége így értesülhetett róla, hogy milyen küzdelem egy 24 órás gondozásra szoruló ember ellátása havi pár tízezer forintnyi segélyből.
Kiderült: a magyar emberek (legalábbis ebben a kérdésben biztosan) nem részvétlenek, hanem informálatlanok voltak. Az emberek döntő többsége nem tudta, hogy ma Magyarországon maximum 52 800 forint segélyt kap az, aki éjjel-nappal ápolja beteg hozzátartozóját és hogy áldozatvállalása nem minősül munkának. Támogatói videónkban, amelyben öt ismert férfi gondozott egy súlyosan sérült kisfiút egy napon át, olimpikon vívónk, Imre Géza is bevallotta: ő azt hitte, már régen munkának minősül az otthonápolás.
A szervezetek akcióit, videót, kiállásait hatalmas érdeklődés és szimpátia kísérte, ez adhatott erőt a végletekig elfáradt és elkeseredett érintetteknek a folytatáshoz. A legtöbbször maguk is érintett önkéntesek Magyarország 210 településen 5625 aláírást maguk gyűjtöttek össze olyan sorstársaiktól, akik helyzetükből adódóan interneteléréssel sem rendelkeznek. Volt olyan édesapa, aki egymaga több mint 700 aláírást szedett össze.
Pár hete új irányt vett a kampány: a megszerzett erős társadalmi támogatottságot kívánták immáron demonstrálni a szervezetek, felhívni a figyelmet arra, hogy nem „csupán” az 50 ezer otthonápoló, de a magyar emberek összessége valódi változást követel az ügyben. A Pulzus Kutató reprezentatív nyári felmérése szerint a magyar emberek 94 százaléka gondolja úgy, hogy az otthonápolást munkaként el kell ismerni és megfelelő módon bérezni.
Az aláírók száma mostanra csaknem elérte az 50 ezret.
Az otthonápolás munka! feliratú matricák borították be az országot azután, hogy a legutóbbi kiálláson azt kérték a szervezők: ezzel az apró gesztussal mutassuk meg minél többen véleményünket az ügyben. Laptopok, autók, kirakatok ezrein virít azóta a matrica.
A fentiekkel párhuzamosan a szervezetek adatokat szereztek és tettek nyilvánossá, elemzéseket készítettek, törvényjavaslatot készítettek elő, beadványokkal bombázták a parlamenti képviselőket, minisztériumi dolgozókat, döntéshozókat. Megjelentek a parlamentben és kora nyáron egy minisztériumi egyeztetésen is részt vettek, ezután úgy tűnt, hogy nem várható érdemi változás, a parlament a jövő évi költségvetésbe nem tervezte bele az ápolási díj emelését.
A kampány ismertsége és támogatottsága azonban fontos lépésre sarkallta a döntéshozókat. Hatalmas eredménynek tekintjük az emeléseket, de a kampányt – melynek végső célja az összes otthonápoló munkájának elismerése – folytatjuk.
Videók:
A Lépjünk, hogy Léphessenek Közhasznú Egyesület 2018. február 26-án készült videóját több mint 800 ezren nézték meg:
https://www.facebook.com/LepjunkHogyLephessenek/videos/1644195815664270/
Egyre többen vagyunk:
https://www.facebook.com/szabadahang/videos/240972296552033/
Ismert férfiak próbálták ki az otthonápolást:
https://www.facebook.com/szabadahang/videos/1026590477512715/
Fotó: Csoszó Gabriella / FreeDoc