Skip links

Már a csigagyerekek is lehagyták a vonatot!

Újabb szellemes és látványos akcióval hívta fel a figyelmet a Debrecen-Mátészalka vasútvonal állapotára a Mátészalkaleaks csoport. Nyáron még „csak” a csiga hagyta le a 20 km/órával cammogó szerelvényt az egyik sebességkorlátozással használható szakaszon, három hónappal később a kiscsigák is elhúztak a vonat mellett:

A vasútvonal állapota olyan mértékben leromlott az elmúlt három év során, hogy a 78 kilométeres vasútvonalon már 48 sebességkorlátozás van érvényben napjainkban, egyik ilyen szakasz a Nyírmihálydi és Nyíradony közötti rész, ahol 20 km/órás sebességkorlátozás van érvényben 200 méteren. Az akció arra hívja fel a figyelmet, hogy ha három hónap alatt ekkora szakaszt nem sikerült korszerűsíteni, akkor a 78 km felújítása mennyi időt vesz majd vajon igénybe.

Nem pusztán pár ember bosszúságáról van szó. Éves szinten 825 ezer alkalommal veszik igénybe a vasútvonal szolgáltatásait, minden egyes utazás jelentős időveszteséget okoz az utasoknak, sokan éppen ezért nem tudnak munkát vállalni a mátészalkaiak közül Debrecenben és a Debrecen környékén élő állampolgárok pedig Nyírbátor és Mátészalka gyáraiban. A Mátészalka-Debrecen vasútvonal igénybevételével sokan járnak különböző debreceni egészségügyi intézményekbe, a Debreceni Egyetemre, és sokak számára ez a vasútvonal egyetlen kapocs Budapest felé, hiszen akik a román határ menti településekről közlekednek vasúttal a főváros felé, számukra ennek a vasútvonalnak az igénybevételével a leggördülékenyebb a közlekedés.

Sok ezer ember munkája, mindennapi élete múlik a vonatpálya korszerűsítésén.

A MátészalkaLeaks csoport már két éve foglalkozik a Mátészalka-Debrecen vasútvonal felújításának az ügyével. A vasútvonal felújítását betervezték a 2014-2020-ig tartó uniós ciklusba, de mivel a projektet nem készítették elő kellő módon, így ebben az uniós ciklusban nem valósul meg a beruházás.

Az elmúlt csaknem két év során a vasútvonalat használó emberek összefogtak annak érdekében, hogy ráirányítsák a döntéshozók figyelmét arra, hogy teljesen át kell építeni a Mátészalka-Debrecen vasútvonalat, és 80 km/órás menetsebességre alkalmassá kell tenni a szerelvényeket.

A MátészalkaLeaks az ügyben petíciót indított az aHang oldalán: https://terjed.ahang.hu/campaigns/mateszalka

Az utasok nyomásgyakorlása a döntéshozókra részsikereket eredményezett. A műszakilag megbízhatatlan mozdonyok helyett három felújított mozdonyt kapott a vasútvonal. 2018. májusában nagyszabású, három hetes karbantartás történt a vasúti pályán, így meg lehetett állítani a további állagromlást, tarthatóbbá vált a menetrend.

A vasútvonalra összpontosuló figyelem is közrejátszhatott abban, hogy a MÁV tájékoztatása szerint, 2019 őszén újabb típusú, komfortosabb vasúti kocsikat irányítanak a vasútvonalra, a jelenleg futó 40-45 évesek helyett. De a legnagyobb eredmény az, hogy 2020-ben a MÁV saját költségén teljesen átépíti a vasútvonal Apafa és Hajdúsámson közötti 10 kilométeres, 2021-ben pedig a Nyírgelse és Nyírbátor közötti 16 kilométeres szakaszát.

Bár a részeredmények fontosak, de továbbra is a vasútvonal teljes átépítése a cél. Hiszen jelenleg is van olyan szakasz, ahol csak 20 km/óra a menetsebesség a vasúti pálya állapota miatt, és a vasútvonal 78 kilométeres hosszán 48 darab sebességkorlátozás van érvényben. Sőt! Amire előző videójában felhívta a figyelmet a MátészalkaLeaks csoport, az bekövetkezett.2018. július végén még azzal számoltak, hogy előfordulhat akár az is, hogy amikorra jó állapotba hozzák az Apafa és Hajdúsámson, illetve a Nyírgelse és Nyírbátor szakaszt, addigra a jelenleg még 80 km/órás sebességre többnyire alkalmas, Mátészalka és Nyírbátor közötti rész állapota romlik majd le. Jelentjük, már napjainkra bekövetkezett az állagromlás, így már nem alkalmas a 80 km/órás sebességre a Mátészalka és Nyírbátor közötti szakasz, 60 km/óra már itt is a megengedett legnagyobb menetsebesség. Ezért a teljes átépítés a cél a következő uniós ciklusban.

A MátészalkaLeaks szeretné az új döntéshozók figyelmét ráirányítani a szabolcsi emberek számára stratégiai jelentőségű Mátészalka-Debrecen vasútvonalra. Számokkal alátámasztott érveiket szerették volna személyesen bemutatni a döntéshozónak, ezért egy hamisíthatatlan, különleges szatmári ebédre és egy jó szakmai beszélgetésre invitálták volna Mátészalkára Dr Mosóczi László, közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, aki előbb még örömmel elfogadta a meghívást, majd az egyik kormányzati napilap hasábjain üzent, a találkozó nem jön létre a szerinte politikai színezetű sajtókampány miatt.

A MátészalkaLeaks legújabb akciója bejárta a magyar sajtót, hosszú riportban számolt be róla az RTL Klub Fókusz című műsora és számos híroldalon megjelent a csoport sajtóközleménye.