Skip links

Már a fideszes alpolgármester is bezáratná a kifutót

Nemrég egy közmeghallgatáson Horváth Tamás, a 17. kerület fideszes alpolgármestere kimondta

Valamilyen módon el kell érni, hogy lezárják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es kifutóját.

Maratoni, 6 órás közmeghallgatás zajlott november 22-én a 17. kerületben, Rákosmentén. A kerület ügyes-bajos dolgai közül kiemelkedtek a Budapest Airport-tal kapcsolatos lakossági panaszok. A teltházas közmeghallgatáson több mint 100 (!) kérdés érkezett a lakosoktól, a fórum a kiabálásoktól sem volt mentes. Az alábbi videón látható, hogy mekkora problémát okoz a helyieknek a repülőtér:

Tüdőfibrózis, hallóideg-gyulladás, daganatos megbetegedések tömegével fordulnak elő az érintett településrészeken, a lakók szerint nem véletlenül. Nem beszélve a kialvatlanságról, ami szintén számos megbetegedéshez vezet. Itt nem egy-két napnyi kialvatlanságról van szó, sokan évtizedek óta ebben kénytelenek élni, valószínűleg jogtalanul. A lakók petíciót is indítottak, melyben együttműködésre szólítják fel a repteret nemcsak a 17., hanem az összes többi érintett kerület érdekében:

Hogy mi is a probléma, azt talán Becker András, az Átlátszó szerzője írja körül a legrészletesebben, egy másfél évvel ezelőtti cikkében:

a jogszabályi hézagokat, szabályozási anomáliákat és a hatóságok trehány, adott esetben tételes szabályokat is sértő működését kihasználva a repülőtér üzemeltetője rendre nyertesen kerül ki a működését korlátok közé szorítani próbáló eljárásokból.

(Érdemes újraolvasni az atlatszo.hu tavalyi cikkét, ami rámutat a probléma összetettségére és kormányokon átívelő “beágyazottságára”)

A közmeghallgatás során kialakult parázs vita alatt kiderült:

az önkormányzat szerint ők minden lehetséges jogi eszközzel küzdenek a reptér ellen. A lakosok viszont úgy gondolják, hogy a helyi vezetők nem tesznek eleget, egyáltalán nem küzdenek az érdekeikért. Ebben volt a legnagyobb egyetértés a helyiek között.

A repülőtér ügye az utóbbi időben több kerületi és települési közmeghallgatáson is fölmerült – Zuglóban, Kőbányán és Üllőn biztosan.

A Kulturált Légiközlekedésért Egyesület és az aHang több háttérbeszélgetést is lefolytatott az utóbbi néhány hónapban kerületi döntéshozókkal, melyekből kirajzolódott, hogy
a probléma egyre nagyobb, egyre több embert érint, egyre több a lakossági panasz, bejelentés. A helyi politikusok vagy tehetetlenek az ügyben, vagy egész egyszerűen nem foglalkoznak vele, aminek okait csak sejteni lehet, bizonyítani nem. Feljebb dőlnek el a dolgok, mert a repülőtér egy olyan nagyhatalom, amihez egy-egy kerületi városvezető önmagában kevés – ez a legjellemzőbb kommentár a kerületi vezetők, tisztségviselők részéről.

Bár célravezető lenne az érintett településrészek összefogása, számos érdekellentét van a kerületek között a probléma kezelését illetően.

Több lakó próbálkozott korábban birtokvédelmi eljárás kezdeményezésével. Az este egyik kiemelkedő pillanata volt, amikor a helyiek megtudhatták a jegyzőtől, hogy mi hiányzott a lakók által korábban beküldött 22 jegyzőkönyvből.
Kiderült, hogy meg kellett volna nevezniük a konkrét légitársaságot és azt a konkrét járatot (repülőt), amely a jogsértést elkövette. Ez nem túl életszerű megoldás: ha valakinek 100 méterrel a háza fölött elhúz egy gép és a légörvény levisz 20-30 cserepet a háztetőről, akkor magának kell kiderítenie, hogy melyik légitársaság melyik járata volt ez a gép. Illetőleg “az ok-okozati összefüggést” is neki kell bizonyítania….

A közmeghallgatáson a vita hevében Horváth Tamás alpolgármester végül kimondta:

Azon kívül, hogy minden fórumon megpróbáljuk elérni, hogy a 2-es kifutót esetleg lezárják, nem tudunk mit csinálni. Ezt el kell érni valamilyen módon.

Azt, hogy milyen módon, nem derült ki. Nehéz megítélni, hogy az alpolgármester ezt mennyire csak a kiélesedett helyzetnek köszönhetően, véletlenül mondta-e ki, vagy a kerület valóban nagyobb fokozatra kapcsol a repülőtér elleni harcban, saját lakosai mellett kiállva.

A meghallgatáson Riz Levente polgármester nem volt jelen.